2020 / május
A koronavírus-válság nyomást gyakorol a munkáltatókra és a munkavállalókra: akár azért, mert nagyon rövid idő alatt kellett új eljárásokat és gyakorlatokat bevezetniük, akár azért, mert fel kellett függeszteniük a munkájukat, illetve az üzleti tevékenységüket. A „COVID-19 – Visszatérés a munkahelyre – A munkahelyek átalakítása és a munkavállalók védelme” címmel közzétett, nem kötelező erejű OSHA iránymutatások célja, hogy a szükséges megelőző intézkedések a szociális érintkezés korlátozására vonatkozó intézkedések lazítását követően segítséget nyújtsanak a munkáltatók és a munkavállalók biztonságának és egészségének megőrzésében egy olyan munkakörnyezetben, amely jelentősen megváltozott a Covid-19 világjárvány miatt.
Az iránymutatások olyan általános intézkedések példáit mutatják be, amelyek az adott munkahelyzettől függően segíthetik a munkáltatókat abban, hogy a munkatevékenység folytatásakor megfelelő, biztonságos és egészséges munkakörnyezetet biztosítsanak a munkavállalóik számára.
Az ajánlott intézkedések kiindulópontját a fizikai és a pszichoszociális munkakörnyezetekben rejlő kockázatok értékelése és azonosítása jelenti. Az erre épülő cselekvései terv legfontosabb intézkedései elsősorban az alábbiakra irányulnak:
- a Covid19-nek való kitettség minimalizálása,
- a munka újrakezdése a korlátozási, bezárási időszakot követően,
- a magas arányú távollétek kezelése, valamint
- az otthonról dolgozó munkavállalók kezelése.
További iránymutatások segítik a munkavállalók bevonását, valamint a betegségen átesett munkavállalókról való gondoskodást. Ugyancsak kiemelt figyelmet kap a jövőre irányuló felkészülés, a jövőbeli leállási és újraindítási eseményekre vonatkozó vészhelyzeti tervek kidolgozása, illetve aktualizálása.
A munkahelyi biztonság és egészség legfontosabb összetevőire kiterjedő, általános érvényű iránymutatások egyes ágazatokra és szakmákra vonatkozó tagország specifikus ajánlásokkal is kiegészülnek.
Az iránymutatás részletesen (magyar nyelven)